Monday 14 March 2011

Kebenaran

Sekarang masing masing sibuk cakap pasal balik lahh. Huu. Dah taknak menghitung hari sebab sikit sangat, jadi sekarang mula menghitung menggunakan jam. Sebab banyak sikit, baru terasa lama laah. Setiap jam amat berhargaaa.=( A part of me is ready to go back to egypt. To score my goals and bawa balik segulung ijazah. It will come to end, liyana. 5 tahun tu tak lamaaa :) 

Sepanjang kat Malaysia ni, banyak aku dah belajar dan banyak perkara yang membuka mata ni. Ye, kat dunia ni, bukan semuanya kita boleh tentukan. Takleh lah nak tu dapat, nak ni dapat. Kan ke kita hanya bole merancang, and eveything is up to Him. Tak semestinya sume perkara boleh dibaiki jadi macam dulu balik and tak semua luka akan pulih SE-PE-NUH-NYA. At least, akan ada jugak kesan yang tinggal, and parut tersebut menjadi kenangan yang akan menghantui diri. -___-

Semua ni lahh yang memaksa diri kita berfikir and belajar untuk menerima. After all, takde sorang pun dari kita yang sempurna. And setiap orang pasti melakukan kesalahan dan takde sorang pun yang terkecuali. Act, semua ni lahh yang mengajar kita untuk menerima kekurangan dan kelebihan masing-masing, menerima ketidaksempurnaan seseorang and take something good out of it.:)

Tapi bukan ke elok, kalau dah sedar kekurangan diri tu kan, kenalah ada usaha untuk sentiasa cuba memperbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik. Ingat kan teman di sisi supaya tegur lah ye kalau ada salah, andd kita pulakk bila kita ditegur, jangan tetibe nak marah. Jangan malu. Memang tak nafi lah, kadang2 kita ego nak terima sesuatu teguran sebab nafsu masih diperingkat yg paling bawah, tapi didik lah jiwa, supaya sentiasa ada sifat mahmudah dalam diri. Bestnyaa bila hati lembut untuk menerima :) 

Sometimes, kita takut nak tanya sesuatu pada seseorang and simpan je dalam hati. Not because we don't care. Tapi kita takut yang kebenaran tersebut akan melukakan hati kita. However, kebenaran tetap kebenaran. Mesti lebih sakit kalau kita dapat tahu dari orang lain kan. Lebih baik dapat tahu dengan berdepan dan terus terang dan jangan di simpan. Kebenaran memang menyakitkan. Tapi bukan ke simpan tu lebih sakit?:l

Somehow, ada yang lebih sakit, bila kita tak bolehh nak luahkan sesuatu. Ingatlahh, mungkin memang cara masing2 yang nak luah secara umum, tapi mungkin ada sesetengah pihak yang mungkin terasa, dan tak kurang juga boleh menimbulkan fitnah. Maklumlahh, dunia tanpa sepadan, memang nak bagitau satu dunia lahh kan. Melainkan sebagai peringatan dan diselitkan pengajaran untuk diambil iktibar. 

Tapi, ingat, kita sntiasa ada Dia kan? Tak perlu nak pendam dan biar perkara tersebut tersimpan sakit dalam diri. Sebaliknya, bongkar semua yang ada kat fikiran tuu tak kisah sama ada kita tgh marah atau keluh kesah. Dia sukaa sgt bila hambaNya meluahkan sesuatu dan mengadu pada Dia. Bawa ke sejadah. Kat situlah kita akan dapat satu relief, satu-satunya yang benar dan juga ketenangan fikiran. Percayalahh :)

0 comments:

 
Template by suckmylolly.com - header candies by Tayoindesign