Tuesday 29 November 2011

Warna Warna Kehidupan


Bismilllahirrahmanirrahim.

sorry ayat tak tersusun, rasa mcm takbest sebab dah lama tak menulis sebenarnya, blog pun dah lama tinggal. maaff.



quote kat atas simpan makna yang mendalam kot. hidup ni tak selalunya indah kan?  

walaupun some ppl say, Life Is Beautiful. betull, Allah sebenarnya dah susun cantik dah aturan Dia. memang la yg semua Allah tentukan tu, semua ada hikmah! bagi lah apa apa halangan pun, if satu dunia berkumpul untuk gagalkan Allah punya plan tu pun, tak jadi jugak.

tapi, nama pun kehidupan, kadang2 kita kat atas, kadang2 kita kat bawah. kita tau life can never be as perfect as we can imagine. bukan semua kita nak, kita akan dapat. siapa yang mintak masalah datang dalam hidup dia pulak kan.

kadang2, ada perkara yang kita rasa macam nak skip jee dari hidup kita, but of course we cant, sbb kehidupan adalah perkara yang kita kene go through. whether we want it, or not. we love it, or we hate it. mana ada remote control dalam hidup ni yang boleh nak di rewind atau fast forward kan,  kalau boleh, aku pun nak cepat2 habiskan belajar ni, balik Malaysiaa jugakk.. 

yup, sesungguhnya kita hidup memang untuk di uji.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?” (Al-Ankabut : 2)

pernah je kan tiba2 takde angin takde ribut, tengah study2 tetbe rasa down sangat2. nak kata hormone sbb period ke, tak pulak. tulah, sebenarnya mungkin Allah bagi kita rasa down sbb sbb Allah nak suruh kita dekat diri dengan Dia, lepas kita leka2 sume. sibuk sangat study sampai lupa hubungan kita dengan Dia. waktu macam tu la baru tersedar, n terdetik kat hati kita, Allah.... kita pun tak sedar yang kita sebenarnya hanyut mengejar dunia. tapi waktu ‘hanyut’ macam tu pun, hati masih mahukan perkara-perkara kebaikan dan cepat2 istighfar. masih lagi tahu rindukan Allah. itu lah yg dikatakan fitrah hati yang azalinya yang mencintakan ketenangan.  ~Hati akan tenang dengan mengingati Allah. (^__^)

percayalah, ujian, masalah sume tu merupakan satu wadah untuk mencorakkan kehidupan kita.

Fainnama'al usri yusra, Inna ma'al usri yusra.
Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesuatu kesulitan itu ada kemudahan.’ (Al-Insyirah : 5 – 6)

tengok. ayat yang sama diulang 2 kali. Allah telah menjanjikan. pasti ada habuan yang lebih indah selepas berusaha. kalau tidak di dunia, mungkin di akhirat? InsyaAllah =)

ya Rabb, terima kasih untuk pengalaman dalam kehidupan yg banyak mengajar. Saje je sebenarnya menulis dengan semangat bermulanya tahun baru 1433 Hijrah. 

Credits dan thanks dekat kawan2 serta kakak2 yg mengajar erti ukhuwah yg sebenar n menjadi antara terbaik in being a good muslim.

Doakan agar kita sentiasa istiqamah pada jalanNya n semoga kalian selamat segalanya serta bertambah-tambah cinta padaNya :) Allahumma ameeen <3

1 comments:

untamesir said...

Akhirnyer.... muncul jgak... hidup memang penuh warna wanri... orang kate "macam2 ade".... jadi hargailah hidup anda, hargailah org2 disekeliling anda... insya'allah hidup ini akan lebih bermakne... mereke disekeliling lah pemberi semangat dikala kiter "down". seperti citer "medical dragon" tu.... bile sorg member down, yg lain beri smangat... walaupun dipertengahan operation dtg plak maslah lain but the operation must be go on... disebeb harapan org terhadap kiter terlalu tinggi, kiter akan push diri kiter untuk wat yg terbaik... jgn hampe kan mereke2 disekeliling... "the operation must be go on..." (ontah apo la yg den bebel kan ni.. maaf yer).... smoge Allah permudahkan jalan bagi penuntut ilmu...

 
Template by suckmylolly.com - header candies by Tayoindesign